Tanuljunk Tanulni Blog

Tanulás és önbizalom 3. Az önbizalom és a sok segítség

2014. június 05. 11:53 - Pár Krisztina

Az alsó tagozatban természetes, hogy a szülő segít gyermekének tanulni, és segít neki kialakítani a megfelelő szokásokat ahhoz, hogy a gyermek tudjon koncentrálni a feladatára. 

Mi a baj az állandó segítséggel, a gyerekkel való tanulással később?

Lehet, hogy semmi. Egy ideig.

De az is lehet, hogy ezzel az amúgy nem túl erős önbizalommal rendelkező gyermekünkben még inkább felerősítjük az alkalmatlanság és a „Nem vagyok elég jó” érzését.

Ha gyermekünk sosem tudja magának könyvelni az elismerést, ha állandóan azt mondja, hogy nem rajta múlott a siker (azért sikerült, mert túl könnyű volt, vagy szerencséje volt), akkor valószínű, hogy nem tesz jót a sok segítség, mert sosem mondhatja azt, hogy: Ezt most ÉN értem el, EGYEDÜL!  

Az is lehet, hogy azt érjük el vele, hogy gyermekünk biztos lesz abban, hogy Ő segítségre szorul. Muszáj mindig valakinek kikérni a véleményét, hogy eldöntse, az elvégzett feladat jó vagy rossz. Muszáj lesz mindig valakinek megmondania, hogy mit és hogy kell csinálni, mert ő úgysem tud (jól) dönteni.

Arról már olvashattak a Gondolkodás, kreatív gondolkodás című bejegyzésben, hogy az amúgy nagyon kreatív és szorgalmas gyerekeket is gyorsan le lehet szoktatni a gondolkodásról, ha helyette dolgozunk….. 

Most hallani vélem a szülők hangját: De ha nem segítek neki, akkor meg fog bukni! Hagyjam csak úgy rá?

Egy Tanuljunk tanulni! tréninget végzett diákom apukája felhívott, hogy sajnos nem ért semmit az elvégzett tréning, mert a gyerek még mindig nem tanul egyedül.
Ez azt jelenti, hogy a gyereknek a tréning után leromlott a tanulmányi eredménye? - kérdeztem.
Nem! - mondta a szülő - Persze hogy nem, de csak azért nem rontott, mert még mindig ott ülők mellette!
És ezt a gyerek kérte?
Nem kérte, de tudom, hogy máshogy nem tanulna… - hangzott a válasz.

A szülő pattanásig feszült. Fáradt, elege van, és ideges.

A gyereknek is elege van a feszültségből, bár inkább hagyja, hadd segítsenek neki, így nem kell nagyobb energiát fektetnie a tanulásba.
Minek erőlködjön? Anyu aláhúzza a lényeget, megírja a vázlatot, felolvassa helyettem, nekem meg „csak” oda kell figyelnem. 

És a „csak” azért nem "csak", mert ilyen passzív módon kevesen boldogulnak a tanulással, hiszen nagy kihívást, és erőfeszítést jelent! 
Ha ez működik, akkor mi sem bizonyítja jobban, hogy milyen extra jó képességekkel vannak megáldva az a gyerek! (Tehát egyedül is boldogulna..) Ha meg nem, hát nincs min csodálkozni.

Talán érdemes lenne kipróbálni, hogy mit tud a gyerek egyedül elérni.
Ne úgy, hogy dühből odavágunk mindent, és hirtelen elengedjük a kezét!

Egy nyugodt pillanatban őszintén mondjuk el neki, hogy elfáradtunk, és nem akarjuk a kapcsolatunkat a tanulás oltárán feláldozni. Szeretnénk, ha ezen túl önállóan tanulna, és bízunk benne, hogy ez sikerülni is fog. Biztosítsuk arról, hogy ezután ugyanúgy kérhet segítséget, de nem fogunk állandóan mellette ülni. Legyünk következetesek, és csak akkor szóljunk bele a tanulásban, ha ő kér segítséget, és akkor se oldjuk meg helyette a feladatot, hanem mondjuk el, hogy hogyan próbálja.  Tanítsuk meg tanulni, és hagyjuk, hogy tapasztalja meg, mire képes!

Legkésőbb 4. osztályban érdemes már rászoktatni gyermekünket az önálló tanulásra. Azért pont ekkor, mert itt még nincs nagy tét. Ötödikben jelentősen megváltozik minden, több önállóságra, alkalmazkodó képességre lesz szükség ahhoz, hogy megfeleljenek az elvárásoknak. Itt olyan sok az újdonság, hogy elég azzal megküzdeni.

Mindez nem csak a gyereknek nehéz, hanem nekünk, szülőknek is!
El kell engednem azt a gondolatot, hogy nem boldogul nélkülem. Bíznom kell benne! El kell fogadnom azt, hogy esetleg kudarcot vall, pedig ha segítettem volna, akkor ez nem következik be. El kell fogadnom, hogy nélkülem is sikeres, így ezen a téren már nincs rám szüksége…

A gyerek pedig pont ezekből fog tanulni – megtapasztalja, hogy mennyi energiát kell befektetnie ahhoz, hogy a kívánt eredményt elérje.
Mi pedig ott állunk a háttérben, és segítünk a kudarcot feldolgozni, a tanulságot levonni. Motiváljuk őt valamivel, ami fontos számára. Segítünk neki abban, hogy tudjon örülni a sikerének, és legyen büszke önmagára! 

mother_son_people_222494.jpg

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tanuljunktanulni.blog.hu/api/trackback/id/tr636280861

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Youcandoit 2014.11.22. 23:43:33

Kedves Krisztina!
Teljesen egyetértek az általad leírtakkal, éppen ezért megbeszéltem a lányommal, hogy már belefáradtam abba, hogy állandóan ellenőrizgessem, megírja-e a házi feladatát, megtanulja-e a leckét. Megegyeztünk, hogy mivel már negyedikes nagylány, a tanulás az ő felelőssége, az ő dolga, és hogy ezt lehetőleg az iskolában kell megtennie, a tanulásra szánt időben. Természetesen arra megmaradt a lehetősége, hogy ha segítséget kér tőlem, akkor ezt megkapja (számomra az öröm, ha megtisztel azzal, hogy hozzám fordul).
Azonban az iskolában nem készül el a feladattal, helyette nézelődik, álmodozik, ahogyan a tanítónénik mondták. Mindkét tanítója beírt már a tájékoztató füzetbe, hogy nem hajlandó a gyerek tanulni, hogy ők már belefáradtak, hogy kétpercenként noszogassák a leckeírásra. Tanulni kellene vele otthon!!!
Elmondtam nekik, hogy megbeszéltük a lányommal, hogy a tanulás az ő dolga, az ő felelőssége. Elmondtam, hogy úgy érzem, ha örökké csak az én folyamatos felügyeletem és irányításom mellett készül el a lecke, akkor véleményem szerint ötödik osztálytól komoly gondjai lesznek az önálló tanulással. Én ugyanis nem állhatok örökké mellette. Szerintem inkább most szembesüljön azzal, hogy ez tényleg az ő feladata, hogy az idejét neki kell beosztania, hogy az energiát neki kell befektetnie, mert most még nem olyan sok a lecke és a tanulni való, mint felsőben. Neki kell látnia, hogy ha nem tanul, megkapja a rossz jegyet, ha igen, azért pedig a jót. Meg amúgy sincs se időm, se energiám, se idegrendszerem nincs már a folyamatos ellenőrizgetésre. Ráadásul ez nagyon rossz hatással van a kapcsolatunkra a lányommal, mindennapossá váltak a veszekedések.
A tanítók szerint elvben igazam van, de ha nem tanulok a gyerekkel, akkor le fognak romlani a jegyei. Emellett céloztak rá, hogy ha nem szakítok időt a gyerekkel való tanulásra, akkor rossz anya vagyok, mert mindenki tanul a gyerekével otthon, másképpen nem is lehet.
Kérdem én, ilyen tanári hozzáállás mellett mit tegyek? Nem hiszem, hogy nekem (hozzá nem értőként) kellene esténként a "hullafáradt" gyereknek megtanítani azt, amit ők nem tudnak óra+napközi idő alatt. Ez így kínszenvedés a lányomnak és nekem is. Már én sem vagyok a toppon este 7-kor, akkor ő hogy legyen?! És mikor fog pihenni, játszani, feltöltődni?
Ráadásul valamikor meg kell(ene) tanulnia tanulni, meg kellene tanulnia a saját útját. Ha nem most, akkor mikor??? Hogyan érjem el, hogy a tanítók is lássák, a gyerek érdeke az, ha segítjük az önálló tanulás útján, nem pedig az, ha egyfolytában a kezét szorongatjuk?

Pár Krisztina 2014.11.24. 14:04:01

@Youcandoit: Köszönöm a hozzászólást!
Ha eddig együtt tanultatok, akkor a "leválást" érdemes fokozatosan végezni.
A tanári hozzáálláson sajnos nem lehet változtatni (mármint mi nem tudunk), pedig valóban ez a legjobb alkalom, hogy lányod felkészüljön az önálló tanulásra, mert most még nincs akkora tétje az év végi érdemjegyeknek.
Azt is megértem, hogy a tanárok a nagy osztálylétszámok mellett próbálják az előírt iszonyú mennyiségű tananyagot leadni, de sajnos nem jut idő a legfontosabbakra: szeressék meg a gyerekek a tantárgyat, a tanulást, legyenek kíváncsiak és érdeklődők, és képesek legyenek a tananyagok - az órai munka segítségével - feldolgozni és elsajátítani. Ehelyett egy versenyfutás az egész, ahol a gyerek érdekei háttérbe szorulnak.
Nincs ez így jól, de sajnos csak azon tudunk változtatni, amire ráhatásunk van.
A napköziben azonban nagyon fontos lenne, hogy motiválják a diákokat a leckeírásra, mert este már valóban nincs értelme a fáradt gyereket (és szülőt) nyüstölni.

Fontos lenne tudni, hogy a napköziben miért nem készül el a házi feladat: túl sokan vannak a gyerekek és zavarják egymást?, hangzavar van, vagy szükség van egy kis pihenőre a délelőtti órák után, vagy egyszerűen csak nem tudja hogyan fogjon hozzá, stb.
Talán segítség lenne, ha otthon előre megbeszélnétek, hogy másnap a napköziben milyen sorrendben, hogyan fogjon hozzá a leckékhez (persze akkor még pontosan nem tudjuk milyen feladatok lesznek, tehát csak az elveket). Talán tudnád valamivel motiválni őt, hogy minél több feladattal végezzen, és így otthon több szabadideje marad.
Amennyiben segítség kell, kérlek, keress meg.

Youcandoit 2014.11.24. 17:51:59

A lecke leginkább azért nem szokott elkészülni, mert nincs hozzá kedve, hogy megcsinálja. Szerintem nem nagyon látja értelmét a leckeírásnak, a tanulásnak.
- a házi feladatok meglétének és tartalmának ellenőrzése esetleges
- a megírt dolgozatok eredményére 3-4 hetet!!!! kell várni (mire megkapjuk, már nem is emlékszik, miből írták)
- szóbeli felelés - ahol azonnali visszajelzést kaphatna legalább jegy formájában a tudásáról - nincs (kivétel: versmondás, éneklés)
10 évesen a továbbtanulás, a felnőtt élet minősége igen távoli, így nem lehet motiváló, a tananyagot meg eléggé unalmasnak tartja, nem érzi az életében fontosnak azokat a tartalmakat, amiket tanítanak. :(

Pár Krisztina 2014.11.26. 09:32:08

@Youcandoit: Sajnos vannak ilyen iskolák / tanárok is... Adtatok erről visszajelzést az iskolának /a tanárnak? Ha nem, lenne értelme szerinted? Mert ebben az esetben gondolom nem a Te gyermeked az egyetlen, aki ilyen gondokkal küzd. Ha ez nem működne, akkor talán rengeteg energiát belefektetve lassan meg lehet értetni a gyermekkel, hogy miért van szükség a feladatok elvégzésére. Van akinek ez évekbe telik, tudom..., most kicsi még ahhoz, hogy ezeket a távlati célokat motiválónak találja.
Sajnos ezeket a bebetonozott szokásokat nem nagyon lehet megreformálni az iskolákban - és ez főként a tanár hozzáállásán múlik.
süti beállítások módosítása